La doi ani după albumul său de debut, „Aperture” din 2023, viața Hannei Jadagu arată cu adevărat diferit. De la lansarea discului, artista texană stabilită în New York și-a găsit dragostea, a absolvit facultatea și a pornit în primul său turneu în calitate de headliner prin Europa. O mare parte dintre aceste experiențe au modelat cel de-al doilea album introspectiv, ghidat de synth-uri, intitulat „Describe”, care apare astăzi.
Totodată, turneele și „a cânta la chitară în fiecare zi” au influențat și modul în care Jadagu a abordat procesul creativ pentru „Describe”, începând încă din vara lui 2023. „Încercam să compun piese noi și să îmi dau seama ce direcție va avea noul meu disc; am realizat că chitara pentru mine nu îmi amplifica vocea în modul în care aveam nevoie,” spune aceasta. „Nu mă ajuta să descopăr noi melodii pe care să le pot cânta și așa mai departe.”
„Așa că m-am gândit: „Hai să încerc să cânt pe o tastatură MIDI”. Iar după un an, am prezentat totul producătorilor mei și am intensificat totul,” continuă ea. Deși această abordare a fost „foarte eliberatoare pentru ceea ce scriam pe moment”, chitara nu se află niciodată departe de ea: „Pe disc, există multe piese cu chitară, dar funcționează mai mult ca acompaniament decât ca elementul ritmic puternic care o poate avansa.”
Piesa-titlu „Describe” este un deschizător atât de captivant. Ea stabilește cu adevărat cadrul pentru un album cu un sunet mai vast și cu o profunzime emoțională mai mare. De ce ai considerat că această melodie este potrivită nu doar pentru a deschide discul, ci și pentru a-i da numele?
„Când m-am așezat pentru prima dată să încerc să fac un nou disc, „Describe” a fost primul lucru pe care l-am creat, iar asta s-a întâmplat în vara lui 2023. Așadar, după lansarea „Aperture”, „Describe” a venit atât de natural pentru mine. M-am surprins jucându-mă cu sunete noi, cu teme noi din punct de vedere liric, și am fost pur și simplu captivată de peisajul sonor al ceea ce făceam, dar nu a rezultat un album din acel proces.
„A durat un an întreg, până în vara lui 2024, când am simțit că fiecare piesă pe care o tot scriam mă conduce spre un album și că mă face să realizez că, în toate aceste cântece, încerc pur și simplu să descriu modul în care mă simțeam și experiențele prin care treceam. „Describe” este de unde a început totul, iar el a rămas o arie comună în toate versurile și în toate sunetele, încercând să fiu atentă la ce vreau să exprim. Nu știu dacă voi reuși vreodată să descriu sau să articulate lucrurile complet așa cum sper, dar mereu încerc.”
Îmi place modul în care „Describe” pregătește ascultătorul să se aștepte la surprizele acestui album, de la electronica din „More” până la momentul devastator la pian din „Couldn’t Call” sau chiar o revenire la un sunet mai ghidat de chitară pe „Doing Now”.
„De aceea am făcut ca „Describe” să fie primul track de pe disc. Le pregătește oamenilor întrebarea: „Așteaptă, ce?” Se întâmplă atât de multe chiar în propria piesă. Este o călătorie pe care o poartă coardele, simțurile și vocea pură. Este multă acțiune în acea piesă, și acesta a fost cu siguranță scopul: să spui „Hei, acest disc nu va fi ca ultimul, și este în regulă, dar veți avea parte de sunete cu adevărat interesante și o oarecare progresie față de ultimul album.”
Cu această combinație de synth-uri și chitări pe disc, pare că există multe straturi ascunse peste straturi care prind viață albumul în ansamblu.
„Întotdeauna spun că multe lucruri din ele sunt simțite, dar neauzite.Unii ar numi asta un maximalism oarecum pronunțat. În „Normal Today”, probabil există în jur de 200 de „stems” (straturi ale piesei), e mult, iar eu râd de asta pentru că poate am făcut prea mult. Dar uneori poți crea armonici din îmbinarea lucrurilor și din acestea se poate naște o senzație cu adevărat unică.
„Dar pe alocuri îl simplificăm puțin, cum e în „Doing Now” sau „Gimme Time”. Sunt momente în care revine esența atemporală a unei piese de Michael Jackson – nu mă pun în comparație cu el, însă îmi place să mă joc cu ideea, să intru și să ies dintre analog și modern și să încerc să găsesc un echilibru între ele. De aceea sunt atât de influențată de oameni ca FKA twigs sau Rosalía, pentru că ei fac asta extrem de bine și la cel mai înalt nivel.”
A fost pentru tine foarte importantă ordonarea pieselor pe acest album?
„Există o intenție majoră în spatele ordonării pieselor. Asta m-a împiedicat să termin discul sau să-l predau, pentru că tot spuneam: „Așteaptă, nu. Trebuie să pun această piesă exact acolo? Această piesă acolo?” [Am vrut ca acest album să] documenteze ce înseamnă să fii foarte uman, să fii într-o relație și să navighezi prin lucruri când ai 21 de ani. Și am vrut să arăt haosul, dar să povestesc o idee oarecum coerentă prin asta.
„Îmi pun întrebarea dacă fac alegerile potrivite [la ordonare]? Cine poate spune? Asta o lasă ascultătorul să hotărască. Dar mă gândesc la aceste lucruri și îmi pasă cu adevărat de aspecte ca ordonarea pieselor și modul în care ascultătorul poate da un sens discului pentru sine și cum îl poate interpreta pentru sine. Iar asta este mereu ceva ce țin în minte când fac un album. Și de aceea îmi place să fac un album, pentru că ai ocazia să spui o poveste.”
Ți-ai înregistrat primul EP, „What Is Going On?”, din 2021, în întregime pe iPhone 7. A trecut mult de atunci, dar cum s-a dezvoltat procesul tău creativ?
„Modul în care cred că este asemănător este că multe dintre piese încep în camera mea. Pornește doar cu mine, cu tastatura MIDI și cu tot ce am la dispoziție – ceea ce nu este foarte mult. Am difuzoare, am o interfață audio Scarlett, o tastatură și o chitară. Încep cu oarecum o idee melodic și cu un grai de neînțeles, apoi observ anumite cuvinte și încerc să mă concentrez pe o temă, un mesaj, și apoi să construiesc piesa în jurul acesteia.
„Dar apoi există piese precum „Gimme Time”, unde a fost prima dată când am scris o compoziție împreună cu altcineva (co-producătorul de pe album, Sora Lopez). Și apoi, după ce am cântat treaba asta împreună și am început să adăugăm straturi, am venit cu versuri, multe le-am improvizat. Am revenit, le-am rafinat și apoi le-am terminat. Așadar s-a schimbat în unele privințe, în sensul în care sunt deschisă colaborărilor încă de la începutul unei piese – dar este în continuare foarte strâns, nu prea mulți bucătari în bucătărie.
„Multe ori păstrez prima sau a doua idee pe care o fac, ceea ce am făcut dintotdeauna din momentul în care am început să fac muzică când aveam în jur de 14 ani. Odată ce încerc să lucrez la ea, să o mai regândesc, am constatat că nu este exact stilul meu. Așa că asta este ceva ce continuu să fac și am făcut dintotdeauna, și probabil voi face mereu.”
„Mi-am îmbunătățit mult abilitatea de a nu mă grăbi, dar poate Sora ar spune altfel. Nu-mi place să petrec mult timp făcând lucruri [râd], pentru că simt că dacă nu-l ai, nu-l ai. Unii oameni sunt diferiți. Unii oameni petrec șase ani să faca un album, și e ok. Pentru mine, călătoria pe care o parcurg în acești doi ani nu va fi cea pe care o voi trăi în alți doi ani.”
Cu ce te preocupa în aceste zile și cum crezi că ar putea să se reflecte acest lucru în muzica ta viitoare?
„În aceste zile, încerc să lucrez la următorul album. Sunt foarte norocoasă, pentru că după ce am terminat facultatea, am reușit să mă dedic muzicii cu normă întreagă. Așadar, acum încerc să-mi dau seama ce pas următor vreau să fac și cum ar arăta acel lucru.”
„Viu o viață foarte liniștită acum, încercând să-mi stabilesc rutina în afara statutului de student. Sunt foarte îndrăgostită acum. Doar mă bucur de viață și încerc să văd ce vine din asta. Îmi iau timpul meu cu asta, și nici măcar nu este gata un cântec, dar cam așa este ceea ce fac. Întotdeauna încerc să navighez, să văd cum pot să fiu mai bună și mereu să văd, știi, ce altceva mai am de spus.”
Noul album al lui Hannah Jadagu, „Describe”, este disponibil acum prin Sub Pop.