Inerția lirică îngreunează meditația psih-rave a lui Kevin Parker despre maturitate

21 octombrie 2025

Dacă te-ai format în primii ani ai anilor 2010, poate fi greu de înțeles că Kevin Parker, de la Tame Impala, a petrecut acum mai mulți ani în relație cu Rihanna decât în scena locală de psych-rock. Ascensiunea sa în muzica pop i-a cerut să lupte cu o anxietate îndelungată, trăsătură care, în mod normal, l-ar fi făcut să se simtă confortabil ca artist înregistrat independent încă de la începutul proiectului. Cel mai nou album al său, „Deadbeat”, apare ca cea mai clară amintire a acestui fapt. Aici, Parker se confruntă cu un nou nivel de faimă și cu necunoscutul mai mare: părinția, așa cum sugerează oarecum prin artă și prin titlu.

Până în 2020, Parker a trecut în industria pop, realizând colaborări cu nume precum Lady Gaga, Kanye West și The Weeknd, după succesul încet-efectuat al albumului „Currents” din 2015. Groovurile lysergice ale anului pentru „The Slow Rush”, deși nu atât de imediate ca oricare piesă de pe „Currents”, au fost energizate de aceste colaborări, la care se adăugă și pulsul muzicii house din anii ’90. În același interval, el s-a căsătorit, a cumpărat căsuța de la malul mării unde înregistrase „Innerspeaker”, a câștigat un Grammy și a lucrat la un album complet cu Dua Lipa.

În 2025, el este într-un alt punct în cariera sa, însă nu a reușit încă să scape de vechile sale anxietăți. Prin munca sa, de la „Innerspeaker” la „Currents”, simțul său copleșitor de neliniște față de sine însuși s-a infiltrat în versuri. Dacă nu era clar că Parker este un introvert de tip capital-I care se luptă cu stimă de sine și cu inimile frânte, albumul din 2012, „Lonerism”, o spunea clar, în caractere îndrăznețe. Chiar dacă amestecul său de psihedelie s-a metabolizat într-un sirop catifelat de pop, gândurile sale erau adesea însoțite de o puternică forță muzicală, rezultând o doză generoasă de melancolie pe care te poți dansa.

Însă, în timp ce pe „The Slow Rush” el căuta să se împace cu insecuritățile sale pentru a-și găsi stabilitatea printr-o viață nouă, „Deadbeat” este locul în care le acceptă ca parte a ADN-ului său. „Cu cât am mai mult succes, cu atât simt că trăiesc o minciună. Este o farsă,” i-a spus pentru GQ, adăugând mai târziu că numirea albumului „a fost atât de caldă și reconfortantă pentru ca lumea să știe cum mă văd eu.”Auto-insularea la suprafață maschează un conflict mai profund în „Deadbeat”: faptul că Parker a crescut în afara zonei sale de confort, doar pentru a întâmpina o anumită inerție lirică care devine dăunătoare pentru noua sa vocabular muzical.

În această din urmă, piesa de deschidere „My Old Ways” îl surprinde pe Parker cântând „I tell myself I’m only human” peste un buclă de pian, care se transformă într-un ritm luxuriant de house, unde mărturisește că „barely coping” în timp ce „always fuckin’ up to something”. „No Reply”, o piesă despre eșecul de a răspunde la mesaje, poartă tușe de amapiano și psych-pop în timp ce regretă că este prea absorbit de necazurile sale. În disco-ul dramatic al piesei „Dracula”, inspirată de munca lui Quincy Jones asupra „Thriller”, Parker se aseamănă cu un izolant care găsește mângâiere în întuneric: „I run back to the dark, now I’m Mr. Charisma, fucking Pablo Escobar”. Până la al patrulea track, „Loser”, primul single al albumului, insecuritățile sale sunt atât de strivețite încât devin o piedică pentru ascultător – „I’m a tragedy / tryna figure my whole life out” – încât încep să se răsfețe în aranjamentele sale, care până acum erau inventive și variate, în contrast cu plictiseala stilistică a „The Slow Rush”.

„Oblivion”, piesa următoare, îngroapă vocea lui Parker într-un curent încețoșat de dancehall lent, unde pare că și Parker însuși a decis să își domolească puțin versurile. „Not My World” schimbă ritmul către tech-house formal, unde Parker își petrece mare parte din timp plutind, înainte ca piesa să evolueze într-un rave de mari dimensiuni. Aici, capacitatea muzicii de a inspira catarsisul și mișcarea este limitată de incapacitatea lui Parker de a depăși propriul său solipsism. De asemenea, melodia se întinde mult mai mult decât ar trebui, funcționând mai bine ca piesă pe care un DJ o introduce decât ca mijlocul unui album care să determine ascultătorii să continue.

Din fericire, Parker își regăsește iar ritmul pe „Piece of Heaven” și „Obsolete”, unde durerile și lupta pentru pace sunt înălțate, respectiv, de un beat synth-pop inspirat din „Orinoco Flow” a lui Enya și o abordare R&B cu un acord evident către Timbaland. „Ethereal Connection” ruginește cu nuanța sa techno industrial, ciufulind vocalizele lui Parker în timp ce cântă așa-zisele nimicuri dulci: „You and I have something / That I never can describe”. Îl aduce înapoi la aceleași probleme majore întâlnite în „Oblivion” și „Not My World” – lupta de a potrivi forța acestei muzici cu notele sale din basm. În închidere, „End of Summer” este o odisee techno care oferă mai mult din același lucru, un coda la starea de rău care domnește asupra albumului.

În interviul pentru GQ, Parker a vorbit deschis despre neglijarea parentală din copilărie, care i-a alimentat introversiunea și natura sa pasivă. La acea vreme, ascultarea techno-ului îi putea produce senzația că „nu este fizic aici unde e, ca și cum ar fi în spațiu exterior”. Revelearea – împreună cu alegerea de a include o reprezentare a sa cu copilul său pe coperta albumului – sugerează un fel de reclamare a relației sale cu aceasta, acum că se află într-un moment mult mai împlinitor, deși solicitant, al vieții sale. A funcționat într-o anumită măsură pe „The Slow Rush”, unde Parker a încercat să atingă lumina soarelui. Aici, când este în aer liber, în modul său complet „ bush doof ”, deconectarea este pur și simplu greu de înțeles.

Detalii

  • Etichetă de discuri: Columbia Records
  • Data lansării: 17 octombrie 2025
Andrei Popescu
Andrei Popescu
Sunt Andrei Popescu și muzica m-a inspirat încă din adolescență. Îmi place să descopăr artiști noi și să împărtășesc povești care dau culoare scenei muzicale românești și internaționale. La NoutatiMuzicale.ro scriu articole prin care vreau să aduc cititorii mai aproape de energia și emoția fiecărei melodii.