Încă de la Road To The World Cup 98, când secvențe sonore cu efecte de 32 de biți acompaniau atacul punk zbuciumat al piesei „Song 2” de Blur, coloanele sonore anuale ale FIFA au devenit obiecte de legendă. Anul 1999 a contribuit la transformarea single-ului lui Fatboy Slim, „Rockerfella Skank”, într-un hit crossover, iar în perioada anilor 2000 seria de jocuri video cu fotbal a definit obiceiurile de ascultare ale unei generații. Există un motiv pentru care atât de mulți mileniali știu fiecare cuvânt din „L.S.F.” de Kasabian, „19-2000 (Soulchild remix)” de Gorillaz, „Jerk It Out” de The Caesars, „Helicopter” de Bloc Party și multe altele.
În ciuda ascensiunii streaming-ului, un loc în FIFA (sau EA Sports FC, cum i se spune din 2022) rămâne extrem de influent. Întrebați pe Glass Animals, care își datorează includerea în EA Sports FC 21 faptului că „Heat Waves” a fost transformat într-un dintre cele mai ascultate piese din istoria Spotify. Odată cu lansarea celui mai nou capitol blockbuster al seriei, luna trecută, am stat de vorbă cu mai mulți artiști pentru a afla de ce obținerea unei poziții pe coloana sonoră este încă atât de importantă.
„Imnul EA Sports FC” este un gen în sine
Înainte ca duo-ul din Noua Zeelandă, Balu Brigada, să lanceze „So Cold”, fanii îl defineau deja drept un posibil imn pentru EA Sports FC după ce au auzit un fragment pe rețelele sociale. „Este pur și simplu dovada cât de mult oamenii asociază jocul cu muzica,” spune Pierre Beasley din trupă. „Este atât de parte a culturii încât, în acest moment, practic își are propriul gen.”
Coloana sonoră este anti-viral
Pe lângă faptul că oferă Balu Brigada un impuls imediat în ceea ce privește ascultătorii, EA Sports FC propune și ceva mai atemporal. „Marea majoritate a consumului de muzică este atât de imediat și alert,” spune Henry, explicând cum fragmentele de 30 de secunde care explodează pe TikTok pot face diferența între a lansa sau a rupe carierele multor artiști noi. „Dar ceva precum EA Sports FC reprezintă un adevărat marcaj temporal. Ori de câte ori oamenii vor privi înapoi la muzica din 2024, „So Cold” va face parte din acea discuție datorită jocului, ceea ce este uimitor. E pur și simplu un moment cultural foarte mișto, ce simți că are o nuanță specială.”
Nu doar blocuri indie cu Chitară
În timp ce „So Cold” emană o atitudine – „cu siguranță inspirat de niște regi ai indie-rock-ului anilor 2000”, precum Franz Ferdinand și The Strokes (doi artiști care au mai apărut în jocuri FIFA) – coloanele sonore EA Sports FC au susținut și alt-pop, hip-hop și dance. Colecția acestui an include multe trupe cu chitară (HAIM, Gurriers, Wet Leg, Pulp, The Cure), dar oferă spațiu și pentru „Girl Like Me” stilat al PinkPantheress, pentru „Like JENNIE” propulsat de JENNIE din BLACKPINK, și pentru „Victory Lap” plin de atitudine al lui Fred Again.. (featuring Skepta și PlaqueBoyMax).
Este ceva ce fanii au îmbrățișat. „Nice 2 Me” de Piri & Tommy nu este cel mai evident imn de fotbal, dar după ce a fost inclus în EA Sports FC 24, acel imn de dans glitch a primit un impuls enorm în streaming. „Mă uit acum pe Spotify For Artists și știu exact când a fost lansat jocul, pentru că în fiecare zi începem să primim cu 5.000 de ascultări în plus,” spune Piri. Este mai mult decât o singură piesă, întrucât fanii se aruncă în back-catalog-ul lor. „Este grozav că mai mulți oameni au început să asculte „Nice 2 Me”, dar acest lucru se reflectă în algoritm în moduri greu de cuantificat.”
De când au lansat single-ul de breakout „On & On” în 2022, Piri & Tommy au fost prezenți constant în lista de playlisturi populare de la Spotify, Planet Rave, chiar dacă muzica lor își extrage inspirația din indie-ul de tip bedroom și alt-pop. „A face parte din coloana sonoră EA Sports FC a fost începutul momentului în care oamenii și-au dat seama că nu facem doar muzică de club.”
„De asemenea, a adus muzica noastră în fața publicului FIFA, care, în general, probabil nu este tipul de oameni ce caută de obicei muzica noastră de la Piri & Tommy,” continuă ea. „„Nice 2 Me” este puțin mai visător decât o piesă obișnuită EA Sports FC. Este un imn cu nuanțe feminine, despre probleme în relații, dar am primit multe comentarii în care oamenii spun că sunt atât de bucuroși că ne-au descoperit prin acel joc.”
Coloana sonoră oferă artiștilor noi o platformă extrem de necesară
Anul trecut s-a relatat că peste 120.000 de piese noi sunt încărcate pe Spotify în fiecare zi, iar noii artiști trebuie să concureze cu această întindere și cu întreaga istorie a muzicii înregistrate. „Este atât de greu să te infiltrezi în zgomotul de azi, iar există atât de mulți artiști minunați care lansează muzică grozavă, așa că a fi ales pentru EA Sports FC poate fi un moment de care să-ți amintești toată viața,” explică Piri, care descrie includerea lor ca pe un veritabil moment „am reușit”. „Cred că este visul oricărui artist să aibă un cântec pe coloana sonoră. A te recunoaște de o instituție atât de iconică îți dă încredere,” continuă ea. „Orice oportunitate de a te prezenta unui public nou este de neprețuit.”
„Am o regulă pentru echipa mea EA Music: dacă este la radio, înseamnă că este prea târziu,” a declarat Steve Schnur, director executiv global pentru muzică și marketing la EA, care a condus coloanele sonore din 2002, într-un interviu de anul trecut. Însă scopul este „să găsești, să asiguri și să livrezi cele mai bune piese noi, cei mai HOT artiști noi și cele mai interesante tendințe muzicale care vor mișca bara globală pentru anul ce va urma.” Acesta este motivul pentru care un membru al echipei sale a fost în față la primul concert al Good Neighbours, într-un pub londonez cu 150 de locuri transformat în spațiu de spectacol Sebright Arms. „A fost apăsător și haotic,” spune Oli Fox din trupă. „Mai târziu am fost afară cu prietenii mei când a venit o doamnă americană și mi-a zis: ‘Vreau ca ultima piesă pe care o cânți să fie pentru următorul EA Sports FC’.” Câteva luni mai târziu, oferta oficială ajunge în inbox-ul Good Neighbours. „A fost ca și cum ar fi ieșit dintr-un film,” spune Fox. Ei revin pe EA Sports FC 26 cu „People Need People.”
„Este un instrument promoțional atât de uriaș încât îți scoate cu siguranță o parte din povara de pe umeri,” continuă el, în timp ce trupa lansează albumul lor de debut „Blue Sky Mentality” la o săptămână după lansarea EA Sports FC 26. „O prezență pe coloana sonoră oferă oamenilor mai mult context despre cine suntem și ce facem. Este neprețuit, cu adevărat.”
Jocurile au o influență uriașă
În copilărie, Oli Fox și fratele său Morgan au petrecut ore întregi jucând FIFA împreună. Morgan a devenit fotbalist profesionist și a fost un personaj jucabil în jocuri încă din debutul său pentru Charlton Athletic în 2014, în timp ce Oli a fost mai puternic influențat de muzică. „Îmi amintesc că „Kids” de MGMT a fost prima dată când am auzit synth-uri atât de distinctive,” și asta a schimbat totul. El a cerut același instrument de Crăciun. Când a venit momentul să formeze Good Neighbours, Fox și colegul său Scott Verrill au legat prietenia pe baza artiștilor „nostalgici” descoperiți prin FIFA – Empire Of The Sun, MGMT, Foster The People, Passion Pit.
„Acum muzica noastră este acolo, poate va inspira următoarea generație,” spune Fox. „Uneori este ușor să uiți că piesele tale sunt coloana sonoră a maturării cuiva până când apare ceva ca EA Sports FC.” La fiecare concert, el dedică piesa „Daisies” băieților de la FIFA din public. „Îmi încălzește inima să știu că acea piesă va deveni, pentru totdeauna, un imn al jocurilor de fotbal. Este o parte din istorie.”